#۴٢٣
بازدید: ٢۶۴۴
06 ارديبهشت 1393 - 02:04

بنزين واژه كليدی در صنعت نفت

برای نخستين بار اين سوخت را در آلمان بنزين ناميده شد
بنزين كلمه اي آشنا كه از ماده شيميايي بنزن بوجود آمده كه براي نخستين بار اين سوخت را در آلمان بنزين ناميده شد و در حال به دليل گستردگي اين محصول استراتژيک در انواع مختلف به نام هاي يورو 4 و 5 در داخل و خارج عرضه مي شود.
 
بنزین (به روسی: Бензин)‏ مایعی مشتق شده از نفت است که در پالایشگاه نفت تولید می‌گردد و به عنوان سوخت در موتورهای درون‌سوز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این سوخت را نخستین بار در آلمان «بنزین» نامیدند. بر خلاف تصور برخی که فکر می‌کنند نام بنزین از نام برتا بنز (Bertha Benz) گرفته شده (که در سال ۱۸۸۸ برای رانندگی از شهر مانهایم به شهر فورتزهایم از داروخانه بنزین مورد نیاز خود را خریداری می‌کرد)، این نام از ماده شیمیایی بنزن می‌آید. در بسیاری از کشورها و زبان‌ها نیز نام آن بنزین یا بسیار شبیه به بنزین است. نام «بنزین» در فارسی نیز از زبان روسی گرفته شده‌است.

براساس اين گزارش، در بیشتر کشورهای مشترک المنافع بریتانیا، به استثنای کانادا، از عبارت «پترول» (به معنی روغن سنگ) استفاده می‌کنند. عبارت گسولین(به انگلیسی: Gasoline)‏ عمدتا در آمریکای شمالی به کار می‌رود که معمولاً در کاربردهای محاوره‌ای «گَس»(به انگلیسی: Gas)‏ گفته می‌شود که باید بتوان در زمینه کاربرد آن را از سوختهای گازی از قبیل گاز نفت مایع مورد استفاده در موتورهای درون‌سوز کاملا متمایز کرد. کلمه «بنزین» در انگلیسی بریتانیایی به یک مشتق دیگر نفت که در چراغ به کار می‌رود اشاره دارد و به هر حال این مورد استفاده امروزه رایج نیست.

واژهٔ «گازولین» (Gasoline) در سال ۱۸۶۵ از کلمه گاز گرفته شد. املای کنونی این کلمه ابتدا در سال ۱۸۷۱ به کار رفت. شکل کوتاه شده گاز در انگلیسی آمریکایی و برای اولین بار در سال ۱۹۰۵ ثبت شده‌است.

کلمه «پترول» اولین بار در سال ۱۸۹۲ به عنوان ماده پالایش شده مورد استفاده قرار گرفته (این کلمه قبلا به معنای نفت پالایش نشده بود) و تحت نام تجاری توسط کاپل و لئونارد و کارلس ثبت شد. اگرچه هنوز رسما به عنوان علامت تجاری ثبت نشده بود رقبای کارلس تا سال ۱۹۳۰ عبارت Motor Spirit را به کار می‌بردند.

پیش از اختراع موتورهای درون‌سوز در نیمه‌های قرن نوزدهم، بنزین را در بطری‌های کوچک برای کشتن شپش و تخم آن می‌فروختند. در آن زمان کلمه پترول یک نام تجاری بوده و این روش درمان بعلت خطر شعله ورشدن و خطر ایجاد حساسیت پوستی برای مدت طولانی به کار نرفت.

در طول جنگ فرانسه–پروس در سال ۱۸۷۱-۱۸۷۰ در پاریس جهت استفاده علیه حمله احتمالی پادشاهی پروس در شهر بنزین ذخیره شد. بعدها در سال ۱۸۷۱ در طول کمون پاریس مخالفان انقلاب شایع کرده بودند که در شهر زنانی (که آن‌ها را نفتی‌ها می‌نامیدند) با استفاده از بطری‌های بنزین ساختمان‌های شهر را به طور عمدی آتش می‌زنند.

***** چگالی
چگالی بنزین ۰.۷۱۹ گرم بر سانتی متر مکعب است و به همین دلیل همیشه بر روی آب شناور می ماند به همین علت آب ابزار خوبی برای خاموش کردن آتش بنزین نیست.

**** عدد اکتان
مهمترین خاصیت بنزین عدد اکتان آن است که نشان دهنده میزان مقاومت بنزین در برابر انفجار زودهنگام در سیلندر موتور است که باعث ضربه زدن به موتور و آسیب‌های جدی به موتور می‌شود. این عدد نسبت به مخلوط ۲ و ۲ و ۴- تری متیل پنتان ایزومر اکتان و n - هپتان اندازه گیری می‌شود. معیارهای قراردادی مختلفی برای بیان عدد اکتان وجود دارد بنابراین بسته به سیستم مورد استفاده سوخت‌های مشابه ممکن است اعداد اکتان متفاوت داشته باشند.

***** سرب
بنزین که یک نوع مخلوط است وقتی در موتورهای درون‌سوز با فشردگی فیزیکی بالا استفاده می‌شود خیلی زود شعله‌ور شده و «پیش افروزش» یا پیش انفجار می‌شود که این موجب آسیب رساندن به موتور از طریق ضربه زدن به موتور می‌گردد. تحقیقات اخیر برروی این اثر توسط هری ریکاردو و آ. ه. گیبسون در انگلستان و همچنین توسط توماس دمیگلی و توماس بوید در آمریکا منجر به این کشف شد که افزودنی‌های سرب سبب جلوگیری از این رفتار می‌شوند از این رو میل به استفاده گسترده از سرب در بنزین در دهه ۱۹۲۰ افزایش یافت و موجب افزایش قدرت موتورها با فشردگی بالاتر شد. معمول‌ترین افزاینده تترا– اتیل سرب بود.

همزمان با کشف اثر زیان‌آور سرب بر سلامت و محیط و همچنین ناسازگاری آن با مبدل‌های کاتالیزوری در همه اتومبیل‌ها از سال ۱۹۷۵ این شیوه عمل در دهه ۱۹۸۰ رو به نقصان گذاشت. اکنون بیشتر کشورها تولید سوخت سرب‌دار را متوقف کرده و افزودنی‌های مختلف جایگزین ترکیبات سرب شده‌اند. معمول‌ترین این افزاینده‌ها عبارتند از: هیدروکربن‌های آروماتیک، اترها و الکل (معمولا اتانول یا متانول).

در ایالات متحده که جهت بهبود عدد اکتان سرب با بنزین مخلوط می‌شد از دهه ۱۹۲۰ استانداردهایی وجود داشت که استفاده از بنزین سرب دار را ممنوع می‌کردند با این حال این قوانین اولین بار در سال ۱۹۷۳ اجرائی شدند. در سال ۱۹۹۵ سوخت سرب‌دار تنها ۶/۰ درصد فروش کل بنزین و کمتر از دوهزار تن در سال بود. از یکم ژانویه سال ۱۹۹۶ سازمان هوای پاک فروش سوخت سرب‌دار مورد استفاده وسایل نقلیه جاده‌ای را ممنوع کرد. هم اکنون در ایالات متحده مالکیت و استفاده از بنزین سرب‌دار در وسایل نقلیه جاده‌ای حداکثر ده هزار دلار جریمه در پی خواهد داشت.

به هر حال سوخت‌های سرب‌دار ممکن است به منظور استفاده‌های غیر جاده‌ای مانند هواپیما، ماشین‌های مسابقه، تجهیزات کشاورزی، و موتورهای دریایی دست کم تا تا سال ۲۰۰۸ فروخته شده باشد. ممنوعیت استفاده از بنزین سرب‌دار سبب کاهش سطح سرب در جریان خون مردم شده و همچنین از آزاد شدن هزاران تن سرب توسط خودروها در هوا جلوگیری کرده‌است.
اثر جانبی افزاینده‌های سرب حفاظت سوپاپ در برابر فرسایش بود. به علت در دسترس نبودن سوخت‌های سرب‌دار بسیاری از موتورهای ماشین‌های قدیمی به منظور استفاده از سوخت‌های بدون سرب باید اصلاح می‌شدند. به هر حال محصولات جایگزین سرب نیز تولید شده و گاهی اوقات در مغازه‌های فروش قطعات خودرو یافت می‌شوند.

بنزین خریداری شده از پمپ بنزین همچنین شامل افزودنی‌هایی به منظور کاهش تشکیل دوده در موتور می‌باشد که سبب بهینه شدن سوختن بنزین شده و باعث می‌شود خودرو در هوای سرد آسان‌تر روشن شود.
در بیشتر نقاط آمریکایی جنوبی و آفریقا و بعضی از نقاط آسیا و خاورمیانه استفاده بنزین سرب‌دار همچنان رواج دارد.
 
 
منبع: باشگاه خبرنگاران
موارد استاندارد پروفيل‌های UPVC موارد استاندارد پروفيل‌های UPVC
دو استاندارد برای پروفیل‌های UPVC، از سوی دو کشور انگلستان(BS EN 12608) و آلمان(RAL GZ 716-1) ...
بازدید: ۵٧٧٨
برگزاری کلاس تئوری در دفتر انجمن در و پنجره یو.پی.وی.سی ایران برگزاری کلاس تئوری در دفتر انجمن در و پنجره یو.پی.وی.سی ایران
کلاس تئوری کاربرد انواع بازشوهای خاص و آنالیز استاندارد ابعاد آن در صنعت در و پنجره و نما ...
بازدید: ٢٣٨٧
اخذ استاندارد ISO 9001؛ در مسیر ارتقای کیفیت اخذ استاندارد ISO 9001؛ در مسیر ارتقای کیفیت
تشکیل کارگروه فنی و مهندسی برای شناسایی مراجع و استانداردها در گام اول ...
بازدید: ۴١٣۶

SecImgSes



تبلیغات در بازار آنلاین درب و پنجره نرم افزار ercom طراحی پنجره upvc پروفیل آورتا آماج صنعت
تعویض پنجره قدیمی بدون تخریب تعویض پنجره قدیمی بدون تخریب
تولید درب و پنجره upvc دوجداره و تعویض پنجره های قدیمی با پنجره های upvc دوجداره بدون تخری
- بازدید: ١٠۵۴
افتتاح فروشگاه آکام صنعت افتتاح فروشگاه آکام صنعت
فروشگاه آکام صنعت فروش انواع پروفیل و یراق آلات و ماشین آلات
- بازدید: ۶۴٨
معرفی مهسان صنعت به‌عنوان عاملیت فروش پروفیل آبایان معرفی مهسان صنعت به‌عنوان عاملیت فروش پروفیل آبایا
مهسان صنعت به‌عنوان عاملیت فروش پروفیل آبایان معرفی شد.
- بازدید: ٨٣٢
مطالب تصادفی
نمونه طراحی پنجره با نرم افزار Ercom نمونه طراحی پنجره با نرم افزار Ercom
چند نمونه از تصاویر نرم افزار ارکام و طراحی انواع در و پنجره upvc با نرم افزار ercom ...
بازدید: ٢١۶٧٣
ویستابست غایب بزرگ هفتمین نمایشگاه بین المللی در و پنجره 94 ویستابست غایب بزرگ هفتمین نمایشگاه بین المللی در و پنجره 94
ویستابست در هفتمین نمایشگاه بین المللی در و پنجره در ایران شرکت نخواهد کرد ...
بازدید: ۴٧۴٧
توریساز پیشرو پاسارگاد، تولید توری‌های مدرن در و پنجره توریساز پیشرو پاسارگاد، تولید توری‌های مدرن در و پنجره
مصاحبه‌ای با علیرضا شکرچی، مدیرعامل این شرکت ...
بازدید: ۶٨٣٢

اخبار شرکت ها
:: ورود کاربران


عضویت
کلمه عبور جدید
:: مجوزهای اخذ شده

logo-samandehi

:: سایت‌های ویژه
مطالب تصادفی محتوایی
برگزاری کلاس تئوری در دفتر انجمن در و پنجره یو.پی.وی.سی ایران برگزاری کلاس تئوری در دفتر انجمن در و پنجره یو.پی.وی.سی ایران
کلاس تئوری کاربرد انواع بازشوهای خاص و آنالیز استاندارد ابعاد آن در صنعت در و پنجره و نما ...
بازدید: ٢٣٨٧
برگزاری دوره آموزشی ساخت پنجره‌های دوجداره UPVC برگزاری دوره آموزشی ساخت پنجره‌های دوجداره UPVC
این بار در یزد صورت می‌گیرد ...
بازدید: ٢٠٣٠٠
ویستابست غایب بزرگ هفتمین نمایشگاه بین المللی در و پنجره 94 ویستابست غایب بزرگ هفتمین نمایشگاه بین المللی در و پنجره 94
ویستابست در هفتمین نمایشگاه بین المللی در و پنجره در ایران شرکت نخواهد کرد ...
بازدید: ۴٧۴٧