#١٣٠
بازدید:
۵٣٧٠
16 آبان 1392 - 11:37
کپیکاری از پروفیلهای همارشتن
چند سال پیش کارگاهی در اصفهان و اخیرا در لرستان به سوء استفاده از این برند پرداختهاند
از دیرباز، موضوع کپیکاری برای کسب سود بیشتر، در صنعت و تجارت وجود داشته است؛ ضمن اینکه میل به شهرت و لذت محبوبیت در تمامی انسانها وجود دارد. این روزها نیز گرانی افسارگسیخته و اجتنابناپذیر، سودجویان را تشویق به تقلب کرده است. باور این گروه چنین است که این راه سودآور است و میتوان یک شبه، ره صدساله را رفت. در حقیقت، به طمع همین سود آنی، دست به تقلب میزنند، اما این کار نه تنها سودی ندارد، بلکه برای تولیدکننده متقلب، زیان سنگینی نیز به دنبال خواهد داشت. این کار میتواند نام تولیدکننده را خدشهدار کند و اعتماد را از مشتری بگیرد.
هرچند این عمل، کاری حقیرانه بوده و بیانگر ناتوانی شخص در موفقیت و تحصیل درآمدی مشروع و مقبول است، اما در میان انواع تقلب، نمونههایی وجود دارد که در نگاه اول میتوان گفت نیازی به تقلب نبوده و با اندکی زحمت بیشتر، رسیدن به همان درآمد برای فرد مقدور بوده است.
این موضوع در چند سال اخیر، دامنگیر یکی از برندهای ملی به نام گروه صنعتی همارشتن شده است و تولیدکنندگان بینام و نشانی با تقلید از قالبهای شناختهشدۀ پروفیل همارشتن، دست به تقلید و کپیکاری زدهاند. اگرچه بازار این هوشمندی را دارد که اصل را از فرع تشخیص دهد، اما این کار چه از نظر قانونی و چه از نظر اخلاق حرفهای، خلاف است. تولیدکننده حرفهای، الگوی درستی برای ماندگاری در بازار تعریف کرده است، ارزش سرمایهگذاری، کارآفرینی و تولید صحیح و اصولی را میداند و حفظ شأن و جایگاه خود را بر همه چیز مقدم میداند.
اما، نکته تأملبرانگیز این است که هیچ نهاد، سازمان و مرجعی، نظارتی بر این موضوع ندارد. چند سال پیش کارگاهی در اصفهان و اخیراً کارگاهی تازهکار در استان لرستان با سوء استفاده از محبوبیت این برند ملی، با استفاده از مشابهسازی قالبها و حتی با سوءاستفاده از بازارهای ایجادشده توسط همارشتن، به تولید پروفیل اقدام کرده و به مشتریان این شرکت مراجعه میکند. با وجود اینکه تمامی پروفیلهای این شرکت ثبت صنعتی شده، اما این تخلف رخ داده و همچنان جاری است و هیچ نهادی پاسخگوی این همه مشکلات به وجود آمده نیست. حداقل انتظار ما از دوستانمان در انجمن تولیدکنندگان پروفیل یوپیویسی این بود که با تمهیداتی، ضمن پشتیبانی از این مجموعه از بروز مشکلات آتی نیز جلوگیری کنند. این اتفاق ممکن است برای هرکدام از اعضا روی دهد؛ اما این انجمن نه تنها نسبت به این قضیه بیتفاوت بود، بلکه به منظور افزایش تعداد اعضا، تولیدکنندگان متقلب را به عضویت انجمن درآورد.
آیا بهتر نبود که انجمن با جلوگیری از فعالیت این تولیدکنندگان و گوشزد کردن به آنها، علاوه بر اینکه به آنان ثابت میکرد جایگاهی در این صنعت ندارند، مانع زیاد شدن تعداد این افراد شود؟ تولیدکنندگانی که میتوانستند با ارائه قالبهای جدید به کالاهای داخل بازار تنوع بخشند و ضمن ارائه محصولات متنوعتر، به رشد هرچه بیشتر این صنعت کمک کنند.
در هر حال، کار این تولیدکنندگان کپیکار مصداقی از پایمال کردن حق دیگران و بالا رفتن از شانههای افراد زحمتکشیده، برای سودجویی بیشتر و کاری کاملاً نامشروع و ناجوانمردانه است.