به گزارش UPVCBAZAR.ir : علی نظری جویباری را بسیاری در ایران به واسطه سالها مدیریت در باشگاه فرهنگی و ورزشی استقلال ایران یک چهره و مدیر ورزشی میشناسند، اما او سالهاست که مدیریت یک گروه صنعتی در زمینه تولید پروفیل یوپیویسی ایران با برند تجاری ماژول را بر عهده دارد و پای ثابت نمایشگاه بینالمللی صنعت در و پنجره ایران بوده است. امسال اما این مدیر موفق و صنعتگر خوشآتیه تصمیم گرفته در راستای سیاست رسمی انجمن تولیدکنندگان پروفیل یوپیویسی ایران، در دهمین دوره نمایشگاه صنعت در و پنجره ایران حضور نداشته باشد. نظری جویباری بر این باور است که زمان بازدید و تاریخ برگزاری دورههای قبلی نمایشگاه نه تنها به تولیدکنندگان پروفیل یوپیویسی ایران کمک نکرده، بلکه به آنها آسیب هم زده و حالا نوبت آن رسیده که نمایشگاه به سکوی پرتاب و مسابقهای برای حضور در بازارهای جهانی تبدیل شود. گفتگو با مدیرعامل شرکت شاهین سازه فجر، تولیدکننده پروفیل یوپیویسی با برند تجاری ماژول را بخوانید:
چه عاملی باعث شده به این نتیجه برسید که پس از چندین دوره حضور در نمایشگاه صنعت در و پنجره، بیش از آنکه سود برده باشید، زیان دیدهاید؟
یک زمان سیاست شرکتهای تولیدکننده پروفیل یوپیویسی با معرفی هرچه بهتر برند خود و ارتباط نزدیک با مشتریان بود و به همین دلیل رقابت بین شرکتها و برندها به اصطلاح داغ شد؛ حالا دیگر همه تولیدکنندگان در و پنجره با نام تجاری و کیفیت و استاندارد پروفیلهای ساخت داخل نسبت به پروفیلهای وارداتی آشنا هستند و به همین دلیل اولویت شرکتها تغییر کرده و عمدتاً دنبال گسترش بازار خود هم در داخل و هم به طور خاص در بازار دیگر کشورها هستند. از سوی دیگر هزینه مشارکت در نمایشگاه برای تولیدکننده ایرانی بسیار بالاست، در حالی که بازده خوبی را به همراه ندارد. وقتی صحبت از هزینه مشارکت در نمایشگاه میشود، موضوع محدود به هزینه اجاره غرفه نمیشود، ماهها قبل شرکتها برنامهریزی میکنند، هزینههایی چون غرفهسازی، تبلیغات، نیروی انسانی و سایر هزینههای جانبی انجام میشود تا بتوانند مشتریان جدید پیدا کنند، ولیکن وقتی پس از نمایشگاه بازخوردها را جمعبندی میکنیم و با تجزیه و تحلیل دادههای به دست آمده از بازدیدکنندگان میبینیم که نتیجه اصلاً مطلوب نبوده و به اهداف نزدیک هم نشدهایم.
برخی از اعضای انجمن معتقدند برگزاری نمایشگاه در فصل زمستان خوب نیست و اصلاً تقاضای موثری در بازار وجود ندارد و به همین دلیل به سرد شدن فضای نمایشگاه منجر شده است. شما چه نظری دارید؟
این انتقاد دوستان کاملاً درست است. خیلی شفاف میگویم، در دو سال گذشته، شاهد بارندگی در روزهای اول و یا دوم نمایشگاه بودهایم، یا اینکه همزمان با برپایی نمایشگاه، شاهد یک رویداد مهم ورزشی و هنری در کشور هستیم که توجه افکار عمومی و البته تولیدکنندگان و بازدیدکنندگان از نمایشگاه را به خود معطوف میسازد. اصلاً دقت کنید مردم و البته تولیدکنندگان در و پنجره و فعالان صنعت ساختمان در ماههای پایانی سال دغدغهشان چیست؟ یا به فکر تأمین کالاها و نیازهای شب عیدشان هستند یا دنبال جمع کردن حساب و کتاب سالانه فعالیت اقتصادیشان و کمتر فعال صنعت ساختمان به فکر خرید و نصب در و پنجره هست. به همین دلیل معتقدم برگزاری نمایشگاه در زمستان اوج کج سلیقگی در تنظیم تقویم نمایشگاهی کشور است و در روزهای برگزاری نمایشگاه بیشتر افراد دنبال دید و بازدید هستند تا قرارداد بستن.
آیا معتقد هستید زمان بازدید نمایشگاه هم باید تغییر کند؟
این هم یکی از پیشنهادهاست چرا که زمان بازدید به گونهای است که بازدیدکنندگان و علاقهمندان به نمایشگاه، به انجام امور اداری و فعالیت خودشان میپردازند و مصرفکنندگان نهایی هم در حال برنامهریزی برای گذران امور روزمره زندگیشان یا سال جدید هستند و برای حضور در نمایشگاه و بازدید از کالاها و خدمات شرکتهای حاضر در نمایشگاه، فرصت کافی ندارند. اضافه کنید به این مشکلات، مشکل ترافیک ایام پایانی سال در تهران را که همه اینها نشان میدهد برای افزایش کارایی نمایشگاه نه فقط زمان بازدید که تاریخ برگزاری هم باید تغییر کند.
اما متولی برگزاری نمایشگاه صنعت در و پنجره پیشتر گفته بود که به دلیل فشردگی تقدیم نمایشگاه بینالمللی ایران جابجایی زمان برگزاری کار دشواری است، هرچند سال آینده قرار است این مهم صورت پذیرد. با این حال چرا اعضای انجمن در سالهای گذشته در نمایشگاه شرکت داشتند؟
ما قبول داشتیم که جابجایی زمان برگزاری نمایشگاه به دلیل فشردگی تقویم نمایشگاهی کار سختی است، اما بالاخره این کار شدنی است و با احترام به تلاشهای شرکت برگزار کننده نمایشگاه در سالهای اخیر، بر این باور هستم که میشد از سالهای قبل این کار صورت پذیرد؛ به طور مثال جابجایی زمان برگزاری نمایشگاه صنعت در و پنجره با نمایشگاه صنعت شیرینی و شکلات کاملاً توجیهپذیر است چرا که این جابجایی متناسب با نیاز فصلی بازار برای هر دو صنعت، معقول بهنظر میرسد. تقاضا برای کالاهای ساختمانی بهویژه در و پنجره و شیشه، عمدتاً در فصل تابستان یا اوایل فصل پاییز هر سال افزایش مییابد و قطعاً این جابجایی به افزایش فروش احتمالی شرکتکنندگان و به نتیجه رسیدن رایزنیها و قراردادهای تجاری کمک میکند. به همین دلیل بود که اعضای انجمن پس از چندین سال حضور در نمایشگاه، تصمیم گرفتند تا با اراده واحد، صدای خود را به گوش مسئولان شرکت بینالمللی سهامی نمایشگاههای کشور برسانند و نتیجه اینکه راز پیشرفت صنعت پروفیل یوپیویسی در مشارکت و خرد جمعی اعضای انجمن نهفته است و تکروی بدون در نظر گرفتن منافع جمعی نتیجه مطلوب به همراه نداشته و ندارد.
شما یک تولیدکننده در سطح ملی هستید و برای معرفی محصولات و خدمات خود به حضور در نمایشگاههای مرتبط با زمینه فعالیتتان نیاز دارید. بهعنوان یک تولیدکننده صنعتی چه انتظار مشخصی از مسئولان در ارتباط با افزایش کیفیت و کارایی نمایشگاه دارید؟
این سخن از یک منظر هم درست است و هم جای نقد دارد. مسئولان باید ببینند هدف از برگزاری نمایشگاه چیست؟ خالی کردن جیب تولیدکننده یا ایجاد بازار برای آنها؟ به نظرم در سالهای اخیر اکثر نمایشگاههای ایران از هدف واقعی خود که یافتن راهی برای معرفی کالاها و خدمات برتر در بازار داخلی و خارجی است، فاصله گرفته و وجه غالب نگاه مسئولان، کسب درآمد از محل برگزاری نمایشگاه است؛ در حالی که دیگر کشورهای موفق در زمینه حمایت از تولید داخلی و افزایش صادرات خود، نگاهی کاملاً متفاوت و حمایتگرایانه دارند نه نگاه صرف درآمدی. گاه این تصور برای شرکتهای ایرانی ایجاد میشود که بازخورد نمایشگاه برای مسئولان کمتر مورد توجه قرار میگیرد وگرنه در فصل خرید شیرینی و آجیل شب عید، چه کسی به فکر خرید در و پنجره است؟ این یک مسأله جدی است که نشان میدهد اهداف نمایشگاه با سازوکارهای گذشته چندان منطبق نیست و گویا نظر شرکتکنندگان برای مسئولان چندان هم مهم نیست. این نگاه باید تغییر کند و دولت و مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت به ویژه شخص وزیر محترم صمت، باید این مسأله را جدی بگیرد.
آقای وزیر چه کاری میتواند بکند؟
ایشان متولی صنعت و تجارت ایران هستند و در نقش سیاستگذار و مجری سیاستهای صنعتی و تجاری کشور، میتوانند به حل مشکلات کمک کنند، ما دنبال تحریم نمایشگاه نیستیم، بلکه حرف ما این است که نمایشگاه جایی است برای مسابقه دادن بهترینها و هر شرکتی که موفقتر بود و کالای استاندارد و بهتری عرضه کرد، باید کمک شود تا بتواند هم ظرفیت تولید خود را افزایش دهد و هم به اشتغال جوانان کمک کند و یکی از راههای حمایت از تولیدکنندگان برتر، در نظر گرفتن مطالبات آنها در ارتباط با نمایشگاههای تخصصی است. تولیدکننده حق دارد در این شرایط سخت و رقابت نابرابر، با صدای بلند و رسا خواستهاش را بیان کند و بهعنوان عضو انجمن صنایع تولیدکنندگان پروفیل یوپیویسی، حرفمان را صریح میگوییم بلکه شنیده و ترتیب اثر داده شود. ما معتقدیم که نباید بهراحتی سرمایهگذاری عظیمی که در این صنعت صورت گرفته، به دلیل تصمیمگیری اشتباه از بین برود. ما دلمان برای کشورمان و صنعتمان میسوزد و یک تولیدکننده ایرانی این روزها بیش از آنکه به فکر سود بیشتر باشد، یک عاشق به تمام معناست؛ عاشق رشد و بالندگی کشور، پس دولت کمک کند تا چراغ تولید خاموش نشود.